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https://hdl.handle.net/10316/100196
Title: | Expansão, interiorização e as novas universidades federais nos anos 2000: currículos universitários, racismo e os desafios para a agenda antirracista | Other Titles: | Expansion, Interiorization and the New Federal Universities in the 2000s: university curricula, racism and the challenges for the anti-racist agenda | Authors: | Araújo, Danielle Pereira Silva, Marcos Antonio Batista da |
Keywords: | Antirracismo; Currículo; Educação Superior; Anti-racism; Curriculum; Higher Education | Issue Date: | 12-May-2022 | Publisher: | Universidade Estadual do Tocantins | Project: | info:eu-repo/grantAgreement/EC/H2020/725402/EU/The politics of anti-racism in Europe and Latin America: knowledge production, decision-making and collective struggles | metadata.degois.publication.title: | Humanidades & Inovação | metadata.degois.publication.volume: | 8 | metadata.degois.publication.issue: | 67 | metadata.degois.publication.location: | Palmas | Abstract: | O presente texto busca refletir acerca da agenda antirracista e o ensino superior público a partir da análise dos currículos e propostas pedagógicas de seis universidades criadas nos anos 2000 no contexto de expansão e interiorização das universidades federais. A partir da análise, nossa análise sugere que de um modo geral, os novos cursos de pedagogia das novas universidades parecem estar comprometidos com a desconstrução de uma prática pedagógica eurocêntrica apenas do ponto de vista retórico. Termos como “ações pautadas pelas diversidades cultural”, “rompimento “com uma educação e epistemologia colonialista”, “atuação docente contextualizada e comprometida com a diversidade e a emancipação social” estão presentes nos projetos políticos pedagógicos, mas não dialogam com a matriz curricular e nem com os termos das leis nº10.639, nº11.645 e as DCNERERs, apesar de reconhecermos que os novos cursos assumem um comprometimento político com o "desenvolvimento" e “transformação” local. This text attempts to reflect on the anti-racist agenda and public higher education based on the analysis of the curricula and pedagogical proposals of six universities created in the 2000s in the context of the expansion and interiorization of federal universities. Our analysis suggests that, in general, the new pedagogy courses of the new universities seem to be committed to the deconstruction of a Eurocentric pedagogical practice only from a rhetorical point of view. Terms such as “actions guided by cultural diversity”, “break” with a colonialist education and epistemology“,”contextualized teaching performance and committed to diversity and social emancipation “are present in the pedagogical political projects but do not dialogue with the curricular matrix nor with the terms of Law No. 10,639, No. 11,645 and the DCNERERs, although we recognize that the new courses assume a political commitment to local “development” and “transformation”. |
URI: | https://hdl.handle.net/10316/100196 | ISSN: | 2358-8322 | Rights: | openAccess |
Appears in Collections: | I&D CES - Artigos em Revistas Internacionais |
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