Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/101050
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dc.contributor.authorSilva, Rosa Carla Gomes da-
dc.contributor.authorBobrowicz-Campos, Elzbieta Malgorzata-
dc.contributor.authorDos Santos-Costa, Paulo Jorge-
dc.contributor.authorGil, Isabel Maria de Assunção-
dc.contributor.authorAlmeida, Maria de Lurdes-
dc.contributor.authorApóstolo, João Luís Alves-
dc.date.accessioned2022-07-27T11:15:48Z-
dc.date.available2022-07-27T11:15:48Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.issn21822883pt
dc.identifier.issn08740283pt
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10316/101050-
dc.description.abstractBackground: The delivery of individual cognitive stimulation by caregivers in a home-based setting is an innovative intervention. An example of this type of intervention is the Making a Difference 3 (MD3) cognitive stimulation program. Objective: To explore the appropriateness and feasibility of the MD3 program for the Portuguese population. Methodology: This study was developed in two phases. In Phase 1, exploratory interviews were conducted with academics, healthcare professionals, and caregivers to identify the receptivity to this type of intervention. In Phase 2, a panel of experts and focus groups with caregivers were conducted to explore their perceptions about the Portuguese version of the MD3 program. Results: Phase 1 was the driving force behind the study. Participants considered this type of intervention very useful and versatile. Phase 2 allowed identifying the level of appropriateness and feasibility of the intervention that was translated and adapted to the Portuguese population. Conclusion: The MD3 program can be an excellent tool in caring for older adults with cognitive impairment living at home.pt
dc.description.abstractEnquadramento: A estimulação cognitiva individual desenvolvida em contexto domiciliar por um cuidador é uma intervenção inovadora. O programa de estimulação cognitiva Fazer a Diferença 3 (FD3) é um exemplo deste tipo de intervenção. Objetivo: Explorar a aceitabilidade e a aplicabilidade do programa FD3 para a população portuguesa. Metodologia: Estudo desenvolvido em duas fases: na Fase 1 realizaram-se entrevistas exploratórias a académicos, profissionais de saúde e cuidadores, com o intuito de se conhecer a recetividade a este tipo de intervenção; na Fase 2 conduziu-se um painel de peritos e grupos focais, com cuidadores, para explorar a suas perceções sobre o programa FD3, versão portuguesa. Resultados: A Fase 1 foi impulsionadora do estudo. As partes interessadas analisaram este tipo de intervenção como muito útil e versátil. A Fase 2 permitiu perceber as potencialidades em termos de aceitabilidade e de aplicabilidade da intervenção, traduzida e adaptada, para a população portuguesa. Conclusão: O programa FD3 poderá ser uma excelente ferramenta no cuidado à pessoa idosa com deterioração cognitiva a residir em contexto domiciliar.pt
dc.description.abstractMarco contextual: La estimulación cognitiva individual, desarrollada en casa, por un cuidador, es una intervención innovadora. El programa de estimulación cognitiva Marcando la diferencia 3 (MD3) es un ejemplo de este tipo de intervención. Objetivo: explorar la aceptabilidad y aplicabilidad del programa MD3 para la población portuguesa. Metodología: se desarrollaron dos fases. En la Fase 1, se realizaron entrevistas exploratorias con académicos, profesionales y cuidadores, con el fin de conocer la receptividad a este tipo de intervenciones; La Fase 2, se desarrolló un panel de expertos y grupos focales para explorar sus percepciones sobre el programa, versión portuguesa. Resultados: La Fase 1 fue la fuerza impulsora detrás del estudio. Los grupos de interés consideraron este tipo de intervención como muy útil y versátil. La Fase 2 permitió percibir las potencialidades en términos de aceptabilidad y aplicabilidad de la intervención, traducida y adaptada, para la población. Conclusión: El programa MD3 puede ser una excelente herramienta para el cuidado de las personas mayores con deterioro cognitivo que viven en el hogar.pt
dc.description.sponsorshipProject Cognitive stimulation in older people: Intervention in cognitive frailty and promotion of self-care (Estimulação cognitiva em Idosos: intervenção na fragilidade cognitiva e promoção do autocuidado; ECOG, 2015] and cofounded by the Nursing School of Coimbra.-
dc.language.isoengpt
dc.rightsopenAccesspt
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/pt
dc.subjectcognitive stimulationpt
dc.subjectnon-pharmacological interventionpt
dc.subjectcognitive declinept
dc.subjectdementiapt
dc.subjectneurocognitive disorderpt
dc.subjectcaregiverspt
dc.subjectestimulação cognitivapt
dc.subjectintervenção não-farmacológicapt
dc.subjectdeclínio cognitivopt
dc.subjectdemênciapt
dc.subjectperturbação neurocognitivapt
dc.subjectcuidadorpt
dc.titleMaking a Difference 3 – an individual cognitive stimulation program for older people: Appropriateness and feasibilitypt
dc.title.alternativeFazer a Diferença 3 - um programa de estimulação cognitiva individual para pessoas idosas: Aceitabilidade e aplicabilidadept
dc.typearticle-
degois.publication.issueNº 8pt
degois.publication.titleRevista de Enfermagem Referenciapt
dc.peerreviewedyespt
dc.identifier.doi10.12707/RV20161pt
degois.publication.volumeV Sériept
dc.date.embargo2021-01-01*
uc.date.periodoEmbargo0pt
item.languageiso639-1en-
item.fulltextCom Texto completo-
item.grantfulltextopen-
item.openairecristypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_18cf-
item.openairetypearticle-
item.cerifentitytypePublications-
Appears in Collections:I&D CEIS20 - Artigos em Revistas Internacionais
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