Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10316/102186
Title: | Personagens Dinâmicas - Representação, Movimento e Emoção | Other Titles: | Dynamic Characters - Representation, Movement and Emotion | Authors: | Alves, Marisa Pereira | Orientador: | Roque, Licínio Gomes Parente, Ana Catarina Louro |
Keywords: | Design de Personagens; Ilustração; Prototipagem Rápida; Character Design; Illustration; Rapid Prototyping | Issue Date: | 14-Sep-2022 | metadata.degois.publication.title: | Personagens Dinâmicas - Representação, Movimento e Emoção | metadata.degois.publication.location: | DEI-FCTUC | Abstract: | Unlike the other arts, illustration is not defined by the material on which it is reproduced, it is driven by purpose - the intention to communicate ideas and information. The potential of an illustration depends not only on the illustrator or the quality of the illustration, but also on the literacy and culture of the recipient/reader of the illustration (Doyle et al., 2019, 104).Visually representing a narrative or information often involves the use of characters, in order to portray behaviour and actions. It is in this context that this dissertation arises, in which a two-dimensional character vocabulary was developed, which represents a certain set of movements and emotions, through sequential illustrations. In order to develop a character, it is fundamental to explore several aspects relevant to this theme, such as: the application of illustrated characters in different cultural approaches and for different purposes; character design; how to create a character that best represents the message to be conveyed; some essential principles in character animation; and different illustration processes.It is in this midst of complexity and important aspects that we have tried to develop a universal and simple human character vocabulary. This vocabulary can be used by people trained in different areas, in order to test a project or product more quickly. It is thus possible to build 2D animated or static, interactive or non-interactive narratives............................................. Ao contrário das outras artes, a ilustração não é definida pelo material em que esta é reproduzida, é impulsionada por propósito — a intenção de comunicar ideias e informações. O potencial de uma ilustração depende não apenas do ilustrador nem da qualidade da ilustração, mas também da literacia e cultura do receptor/ leitor da mesma (Doyle et al., 2019, 104).Representar visualmente uma narrativa ou informação implica muitas das vezes a utilização de personagens, com o intuito de retratar comportamentos e ações. É neste contexto que surge esta dissertação, em que se desenvolveu um vocabulário de personagens bidimensionais, que representa um determinado conjunto de movimentos e emoções, através de ilustrações sequenciais. No sentido de desenvolver uma personagem, é fundamental explorar vários aspetos relevantes para este tema, tais como: a aplicação das personagens ilustradas em diversas abordagens culturais e em diferentes fins; o design de personagens; como criar uma personagem que represente da melhor maneira a mensagem a transmitir; alguns princípios essenciais na animação de uma personagem; e diferentes processos de ilustração.É neste meio de complexidade e de aspetos importantes que se procurou desenvolver um vocabulário de personagens humanas, universal e simples. Este vocabulário pode ser utilizado por pessoas formadas em diversas áreas, com o intuito de testar um projeto ou produto de forma mais rápida. É possível, assim, construir narrativas 2D animadas ou estáticas, interativas ou não interativas. |
Description: | Dissertação de Mestrado em Design e Multimédia apresentada à Faculdade de Ciências e Tecnologia | URI: | https://hdl.handle.net/10316/102186 | Rights: | openAccess |
Appears in Collections: | UC - Dissertações de Mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Dissertação_Marisa Alves.pdf | 17.2 MB | Adobe PDF | View/Open |
Page view(s)
120
checked on Oct 30, 2024
Download(s)
165
checked on Oct 30, 2024
Google ScholarTM
Check
This item is licensed under a Creative Commons License