Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10316/108357
Title: | Acessibilidade em Ambientes Virtuais de Aprendizagem | Other Titles: | Accessibility in virtual learning environments | Authors: | Luís, Carlos Rocha, Álvaro Marcelino, Maria José |
Keywords: | Acessibilidade; ambientes virtuais de aprendizagem; Moodle; Accessibility; virtual learning environments; Moodle | Issue Date: | 2017 | Publisher: | Associacao Iberica de Sistemas e Tecnologias de Informacao (AISTI) | metadata.degois.publication.title: | RISTI - Revista Iberica de Sistemas e Tecnologias de Informacao | metadata.degois.publication.volume: | 25 | Abstract: | As revoluções tecnológicas e o uso alargado das Tecnologias de
Informação e Comunicação têm estimulado a criação de ambientes virtuais de
aprendizagem, complementares a todo o processo ensino/aprendizagem. Com este
trabalho pretende-se identificar, analisar e descrever alguns métodos existentes
para melhorar a acessibilidade dos ambientes virtuais de aprendizagem. Para isso
procedeu-se a uma revisão sistemática da literatura sobre acessibilidade nestes
ambientes, entre 2010 e 2016, efetuando uma pesquisa em diversas bases de dados
de publicações científicas. A combinação de vários métodos com base em padrões e
normas é decisiva para apoiar serviços personalizados de ensino/aprendizagem. Por
outro lado, o “Universal Design for Learning” e o “Universal Design of Instruction,”
fornecem um conjunto de princípios e estratégias que procuram reduzir as barreiras
e criar modelos facilitadores de ensino/aprendizagem com este propósito. Ainda a
integração de práticas pedagógicas inclusivas com recursos tecnológicos adequados
permite criar ambientes virtuais de aprendizagem acessíveis. Technological revolutions and the widespread use of Information and Communications Technologies have stimulated the creation of virtual learning environments complementary to the teaching/learning process. The main objective of this paper is to identify, analyse and describe existing methods to improve the accessibility of virtual learning environments. To achieve this goal, a systematic review of the literature on accessibility and virtual learning environments was carried out, between 2010 and 2016, using diverse databases of scientific publications. The combination of various methods based on standards and norms is critical to support personalized teaching/learning services. On the other hand, Universal Design for Learning and the Universal Design of Instruction provide a set of principles and strategies that seek to reduce barriers and create facilitating models of teaching / learning for this purpose. Also, the integration of inclusive pedagogical practices with adequate technological resources allows the creation of accessible virtual learning environments. |
URI: | https://hdl.handle.net/10316/108357 | ISSN: | 16469895 | DOI: | 10.17013/risti.25.54-65 | Rights: | openAccess |
Appears in Collections: | FCTUC Eng.Informática - Artigos em Revistas Internacionais |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Accessibility-in-virtual-learning-environmentsRISTI--Revista-Iberica-de-Sistemas-e-Tecnologias-de-Informacao.pdf | 656.86 kB | Adobe PDF | View/Open |
Page view(s)
122
checked on Oct 30, 2024
Download(s)
87
checked on Oct 30, 2024
Google ScholarTM
Check
Altmetric
Altmetric
This item is licensed under a Creative Commons License