Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/108357
Title: Acessibilidade em Ambientes Virtuais de Aprendizagem
Other Titles: Accessibility in virtual learning environments
Authors: Luís, Carlos
Rocha, Álvaro 
Marcelino, Maria José 
Keywords: Acessibilidade; ambientes virtuais de aprendizagem; Moodle; Accessibility; virtual learning environments; Moodle
Issue Date: 2017
Publisher: Associacao Iberica de Sistemas e Tecnologias de Informacao (AISTI)
metadata.degois.publication.title: RISTI - Revista Iberica de Sistemas e Tecnologias de Informacao
metadata.degois.publication.volume: 25
Abstract: As revoluções tecnológicas e o uso alargado das Tecnologias de Informação e Comunicação têm estimulado a criação de ambientes virtuais de aprendizagem, complementares a todo o processo ensino/aprendizagem. Com este trabalho pretende-se identificar, analisar e descrever alguns métodos existentes para melhorar a acessibilidade dos ambientes virtuais de aprendizagem. Para isso procedeu-se a uma revisão sistemática da literatura sobre acessibilidade nestes ambientes, entre 2010 e 2016, efetuando uma pesquisa em diversas bases de dados de publicações científicas. A combinação de vários métodos com base em padrões e normas é decisiva para apoiar serviços personalizados de ensino/aprendizagem. Por outro lado, o “Universal Design for Learning” e o “Universal Design of Instruction,” fornecem um conjunto de princípios e estratégias que procuram reduzir as barreiras e criar modelos facilitadores de ensino/aprendizagem com este propósito. Ainda a integração de práticas pedagógicas inclusivas com recursos tecnológicos adequados permite criar ambientes virtuais de aprendizagem acessíveis.
Technological revolutions and the widespread use of Information and Communications Technologies have stimulated the creation of virtual learning environments complementary to the teaching/learning process. The main objective of this paper is to identify, analyse and describe existing methods to improve the accessibility of virtual learning environments. To achieve this goal, a systematic review of the literature on accessibility and virtual learning environments was carried out, between 2010 and 2016, using diverse databases of scientific publications. The combination of various methods based on standards and norms is critical to support personalized teaching/learning services. On the other hand, Universal Design for Learning and the Universal Design of Instruction provide a set of principles and strategies that seek to reduce barriers and create facilitating models of teaching / learning for this purpose. Also, the integration of inclusive pedagogical practices with adequate technological resources allows the creation of accessible virtual learning environments.
URI: https://hdl.handle.net/10316/108357
ISSN: 16469895
DOI: 10.17013/risti.25.54-65
Rights: openAccess
Appears in Collections:FCTUC Eng.Informática - Artigos em Revistas Internacionais

Show full item record

Page view(s)

122
checked on Oct 30, 2024

Download(s)

87
checked on Oct 30, 2024

Google ScholarTM

Check

Altmetric

Altmetric


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons