Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10316/110160
Title: | A poesia ‘é-sou’ negra | Other Titles: | Negro poetry | Authors: | Laranjeira, José Pires | Keywords: | poesia negro-brasileira; Luiz Gama; Solano Trindade; Cuti; alma negra; sofrimento; brazilian black poetry; Luiz Gama; Solano Trindade; Cuti; black soul; suffering | Issue Date: | 2010 | Publisher: | Universidade Estadual de Maringa | Serial title, monograph or event: | Acta Scientiarum Language and Culture | Volume: | 32 | Issue: | 1 | Abstract: | Os diversos cânones da poesia brasileira não contemplam a poesia negrobrasileira
como deveria ser. Sendo o poeta Luiz Gama ainda hoje menosprezado, em
comparação com Castro Alves, é necessário, pois, colocá-lo no seu verdadeiro lugar de
significação. Porém, esse esforço deve servir também para compreender que Gama, na sua
poesia, ainda mostra alguma conformidade com certos preconceitos rácicos próprios do
século XIX e que se encontram, por exemplo, em poetas angolanos. Já o poeta Solano
Trindade, devido à sua formação ideologicamente comprometida com os pobres e
miseráveis da sociedade, trata o negro como um ser social, econômico e cultural de corpo
inteiro, concepção aprofundada por Cuti, que, finalmente, deixa de apelidar o mestiço de
mulato, segundo a conformidade com o Movimento Negro. Por outro lado, é um poeta da
modernidade mais avançada, quer formalmente, quer atingindo o âmago do subconsciente
negro, ao versar o seu sofrimento íntimo, de modo inédito. Brazilian poetry’s several literary canons fail to fully investigate Brazilian Black Poetry as it should be. In spite of the fact that the poet Luiz Gama is currently not in the limelight when compared to Castro Alves, the replacing of his real place of significance is actually worthwhile. This effort should also be needed to understand that Gama in his poetry shows a type of conformity with certain racial bias common in the 19th century as, for example, in the poetry of Angola. On the other hand, due to his ideologically committed ideology with the poor and destitute in society, the poet Solano Trindade deals with the Negro as a social, economical and cultural person. This concept is partook by Cuti who, at long last, do not call the half-breed as ‘mulato’, following orientations of the Negro Movement. On the other hand, he is formally poet featuring the most advanced modernity as he reaches the heart of the Negro subconscious in his singing of deep personal suffering in the most unusual manner. |
URI: | https://hdl.handle.net/10316/110160 | ISSN: | 1983-4683 1983-4675 |
DOI: | 10.4025/actascilangcult.v32i1.5811 | Rights: | openAccess |
Appears in Collections: | FLUC Secção de Português - Artigos em Revistas Internacionais |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Negro-poetryActa-Scientiarum-Language-and-Culture.pdf | 150.68 kB | Adobe PDF | View/Open |
Page view(s)
98
checked on Oct 2, 2024
Download(s)
72
checked on Oct 2, 2024
Google ScholarTM
Check
Altmetric
Altmetric
This item is licensed under a Creative Commons License