Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10316/110425
Title: | Pedagogia, práticas pedagógicas e educação antirracista | Authors: | Silva, Marcos Antonio Batista da | Keywords: | Pedagogia; Currículo; Raça; Antirracismo; Universidade; Pedagogy; Curriculum; Race; Anti-racism; University | Issue Date: | 2023 | Publisher: | Currículo sem Fronteiras | Project: | info:eu-repo/grantAgreement/EC/H2020/725402/EU/The politics of anti-racism in Europe and Latin America: knowledge production, decision-making and collective struggles | metadata.degois.publication.title: | Currículo sem Fronteiras | metadata.degois.publication.volume: | 23 | Abstract: | Este artigo analisa o currículo do curso de Pedagogia da Universidade Federal do Rio de Janeiro, o Projeto Pedagógico de Curso (PPC) e entrevistas com docentes e estudantes, realizadas no período de 2018 e 2019, focalizando as relações étnico-raciais e descolonização. Busca compreender avanços e desafios das culturas acadêmicas, curriculares e epistemológicas em benefício de uma educação antirracista, considerando a obrigatoriedade da introdução do ensino da História e Cultura Afro-brasileira e Indígena no sistema educacional brasileiro. O trabalho está fundamentado nos estudos sobre raça e antirracismo (GOMES, 2012), descolonização (GROSFOGUEL, 2016) e currículo (YOUNG, 2014; RÉGIS, 2018) e no referencial teórico-metodológico de Van Dijk (1999). As análises sugerem a ampliação da produção de conhecimento sobre raça, racismo, antirracismo e descolonização, por meio de disciplinas obrigatórias no curso de Pedagogia, objetivando amplificar as narrativas da história e cultura da população negra e dos povos indígenas com um conteúdo programático que contemple o combate ao racismo. This article analyzes the curriculum of the Pedagogy course at the Federal University of Rio de Janeiro, the Course Pedagogical Project (PPC) and interviews with professors and students, carried out in the period of 2018 and 2019, focusing on ethnic-racial relations and decolonization. It seeks to understand the advances and challenges of academic, curricular and epistemological cultures for the benefit of an anti-racist education, considering the mandatory introduction of the teaching of Afro-Brazilian and Indigenous History and Culture in the Brazilian educational system. The work is based on studies on race and anti-racism (GOMES, 2012), decolonization (GROSFOGUEL, 2016) and curriculum (YOUNG, 2014; RÉGIS, 2018) and on the theoretical-methodological framework of Van Dijk (1999). The analyzes suggest expanding the production of knowledge about race, racism, anti-racism and decolonization, through mandatory subjects in the Pedagogy course, aiming to expand the narratives of the history and culture of the black population and indigenous peoples with a programmatic content that contemplates the combating racism. |
URI: | https://hdl.handle.net/10316/110425 | ISSN: | 1645-1384 | DOI: | 10.35786/1645-1384.v23.1832 | Rights: | openAccess |
Appears in Collections: | I&D CES - Artigos em Revistas Internacionais |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Pedagogia praticas pedagogicas e educacao antirracista.pdf | 425.39 kB | Adobe PDF | View/Open |
Page view(s)
286
checked on Oct 30, 2024
Download(s)
179
checked on Oct 30, 2024
Google ScholarTM
Check
Altmetric
Altmetric
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.