Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/112419
Title: A Autonomia Curricular nos Sistemas Educativos de Portugal e do Canadá
Authors: Oliveira, Isabel M. J.
Ferreira, António Gomes 
Keywords: Autonomia; Descentralização/Centralização; Currículo; Sistemas Educativos
Issue Date: 2023
metadata.degois.publication.title: Educação & Realidade
metadata.degois.publication.volume: 48
Abstract: A Autonomia Curricular nos Sistemas Educativos de Portugal e do Canadá. Muitos autores argumentam que a autonomia é inexistente num sistema educativo centralizado, dado que é uma particularidade da descentralização, enquanto as escolas de um sistema educativo descentra- lizado têm mais autonomia. Os investigadores comparam o grau de autono- mia curricular conferido às escolas de um sistema centralizado (Portugal) e às de um descentralizado (Canadá), a partir de entrevistas e análise de conteúdo de responsáveis pela administração e organização das escolas. Constata-se que, no caso português, existe alguma autonomia da escola, fundamentalmente, centrada no coletivo, embora os professores não a per- cecionem nem se apropriem da mesma. No caso canadense, a autonomia é conferida a cada professor na sua singularidade.
Curriculum Autonomy in the Education Systems of Portugal and Canada. Many authors argue that autonomy is nonexistent in a central- ized education system, given that it is a characteristic of decentralization, whereas schools in a decentralized education system have more autono- my. The researchers compare the level of curriculum autonomy granted to schools in a centralized system (Portugal) and to those in a decentralized system (Canada), based on interviews and content analysis of those respon- sible for the administration and organization of schools. It appears that, in the Portuguese case, there is some school autonomy, essentially centered on the collective, although teachers do not recognize or take ownership thereof. In the Canadian case, autonomy is granted on an individual basis to each teacher.
URI: https://hdl.handle.net/10316/112419
ISSN: 2175-6236
0100-3143
DOI: 10.1590/2175-6236122955vs01
Rights: openAccess
Appears in Collections:I&D CEIS20 - Artigos em Revistas Internacionais

Files in This Item:
File Description SizeFormat
QDZqXwMNvxsDVVz9sH6QmGc.pdf262.73 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Page view(s)

51
checked on Oct 30, 2024

Download(s)

18
checked on Oct 30, 2024

Google ScholarTM

Check

Altmetric

Altmetric


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons