Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10316/41574
Title: | Avaliação formativa de professores: um passo no caminho da melhoria do desempenho docente | Other Titles: | Formative evaluation of teachers: a step toward improving teacher performance L’évaluation formative des enseignants: Un pas vers l’amélioration de la performance des enseignants |
Authors: | Henriques, Luís Gaspar, Maria Filomena Silva, José António Pereira da |
Keywords: | Avaliação; Professores; Avaliação formativa | Issue Date: | 2012 | Publisher: | Imprensa da Universidade de Coimbra | metadata.degois.publication.title: | Revista Portuguesa de Pedagogia | metadata.degois.publication.volume: | 46 | metadata.degois.publication.issue: | 1 | metadata.degois.publication.location: | Coimbra | Abstract: | O presente artigo tem como objetivo fazer uma revisão dos diferentes momentos e processos da avaliação formativa de professores, pressupondo que esta tem como objetivo a melhoria da qualidade do ensino.Deste modo, o artigo apresenta um resumo dos passos a seguir para a melhoria do desempenho docente, esclarecendo em primeiro lugar o papel da avaliação formativa de professores e o porquê da sua aplicação em detrimento da avaliação sumativa. Apresenta também o processo de observação de aulas, instrumentos de recolha de dados, feedback, dificuldades inerentes ao processo, entre outros.
Pretende‑se assim fazer uma exposição clara dos passos implicados no processo de avaliação formativa, estimulando a sua boa aplicação. The purpose of this paper is to review the different stages and processes involved in the formative assessment of teachers, assuming that this is aimed at improving the quality of education. Thus, the article presents a summary of steps to improve teacher performance, explaining first the role of formative assessment of teachers and why its application to the detriment of summative assessment. It also presents the process of classroom observation, data collection instruments, feedback, difficulties inherent in the process, among others. It is intended to make a clear reflection of the formative evaluation process, encouraging its proper application. Le but de cet article est de passer en revue les différentes étapes et les processus impliqués dans l’évaluation formative des enseignants, en supposant que cela est destiné à l’amélioration de la qualité de l’éducation. Ainsi, l’article présente un résumé des mesures visant à améliorer la performance des enseignants, en expliquant d’abord le rôle de l’évaluation formative des enseignants et pourquoi son application au détriment de l’évaluation sommative. Il présente également le processus d’observation en classe, d’instruments de collecte de données, feedback, des difficultés inhérentes au processus, entre autres. Il est destiné à faire une réflexion claire des processus d’évaluation formative, en encourageant son application correcte. |
URI: | https://hdl.handle.net/10316/41574 | ISSN: | 1647-8614 | DOI: | 10.14195/1647-8614_46-1_3 | Rights: | openAccess |
Appears in Collections: | I&D CES - Artigos em Revistas Nacionais |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Avaliação formativa de professores_um passo no caminho da melhoria do desempenho docente.pdf | 298.53 kB | Adobe PDF | View/Open |
Page view(s)
382
checked on Oct 30, 2024
Download(s)
248
checked on Oct 30, 2024
Google ScholarTM
Check
Altmetric
Altmetric
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.