Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/48188
Title: Connecting the Triple Helix space: actor-network creation and institutionalisation of knowledge transfer offices
Authors: Pinto, Hugo 
Keywords: Knowledge transfer; Institutionalization; Actor-network theory; Social network analysis; University; Transferencia del conocimiento; Institucionalización; Teoría Red-Actor; Análisis de Red Social; Universidad; Transferência de conhecimento; Institucionalização; Teoria Ator-Rede; Análise de redes sociais; Universidade
Issue Date: 2017
Publisher: SpringerOpen
Project: info:eu-repo/grantAgreement/FCT/SFRH/SFRH/BD/35887/2007/PT 
info:eu-repo/grantAgreement/FCT/SFRH/SFRH/BPD/84038/2012/PT 
info:eu-repo/grantAgreement/FCT/5876/147307/PT 
metadata.degois.publication.title: Triple Helix
metadata.degois.publication.volume: 4
metadata.degois.publication.issue: 2
Abstract: Universities are central actors in scientific knowledge production. Public policies are emphasising knowledge transfer through a set of supporting mechanisms to promote innovation. One of these mechanisms is the establishment of innovation intermediaries. This article departs from an extended case study of an academic knowledge transfer office to highlight the institutional change in the Portuguese Triple Helix space, through the process of standardisation, the consolidation of specific professions and vocabularies, and the formalisation of boundary objects. This article departs from the actor-network theory as a research framework to illustrate tensions and contradictions in the institutionalisation of knowledge transfer. Social network analysis is used to map the evolution of the network and different centralities of actors, human and non-human, evidencing the relative importance of knowledge transfer channels. The institutionalisation of knowledge transfer is a continuous, unfinished, and precarious process that deserves attention from policy-makers.
Las universidades son actores centrales en la producción del conocimiento científico. Las políticas públicas están enfatizando la transferencia del conocimiento para promover la innovación. Parte de este esfuerzo, es el establecimiento de intermediarios de innovación. Usamos el caso de una oficina de transferencia del conocimiento académico en Portugal para describir el cambio institucional en el Espacio de la Triple Hélice en ese país. Examinamos el cambio en términos de estandarización, consolidación de profesiones y vocabularios, y la formalización de objetos de frontera. Usando la Teoría Red-Actor como marco de investigación ilustramos las tensiones y contradicciones en la institucionalización de la transferencia del conocimiento. En adición, analizamos redes sociales para trazar la evolución de la red a medida que diferentes actores ocupan un rol central, alternado de esta manera la importancia relativa de varios canales de transferencia del conocimiento. La institucionalización de este proceso de transferencia es precaria pero continua y merece por tanto sostenida atención de parte del gobierno.
As universidades são atores centrais na produção do conhecimento científico. As políticas públicas tem enfatizado a transferência de conhecimento através de um conjunto de mecanismos de apoio para promover a inovação. Um desses mecanismos é o estabelecimento de intermediários de inovação.Este artigo faz parte de um extenso estudo de caso de um escritório de transferência de conhecimentos acadêmicos o qual destaca a mudança institucional no Espaço da Hélice Tríplice em Portugal, por meio dos processos de padronização, consolidação de profissões e de vocabulários específicos e a formalização de objetos fronteiriços. Este artigo utiliza a Teoria Ator-Rede para dar suporte à investigação de forma a ilustrar tensões e contradições na institucionalização da transferência de conhecimento. A Análise de Redes Sociais é usada para mapear a evolução da rede e as diferentes centralidades de atores, humanos e não-humanos, evidenciando a importância relativa dos canais de transferência de conhecimento. A institucionalização da transferência de conhecimento é um processo contínuo, inacabado e precário que merece atenção dos formuladores de políticas.
URI: https://hdl.handle.net/10316/48188
ISSN: 2197-1927
DOI: 10.1186/s40604-017-0045-1
Rights: openAccess
Appears in Collections:I&D CES - Artigos em Revistas Internacionais

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