Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10316/81232
Title: | Influência familiar e a mobilidade educacional de pós-graduandos negros | Other Titles: | Family influence and educational mobility of black graduate students | Authors: | Silva, Marcos Antonio Batista da Sawaia, Bader Burihan |
Keywords: | Apoio familiar; Mobilidade educacional; Relações étnico-raciais; Family support; Educational mobility; Ethnic-racial relations | Issue Date: | Nov-2018 | Publisher: | Universitat Autònoma de Barcelona | metadata.degois.publication.title: | Athenea Digital | metadata.degois.publication.volume: | 18 | metadata.degois.publication.issue: | 3 | metadata.degois.publication.location: | Barcelona | Abstract: | Este artigo discute a influência familiar na mobilidade educacional de pós-graduandos negros. Os relatos apresentados fazem parte de uma pesquisa de doutorado em Psicologia Social desenvolvida na Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP), que investigou trajetórias de negros na pós-graduação. As análises dos relatos possibilitam reflexões que oferecem elementos que ampliam a discussão sobre o tema das relações étnico-raciais, família e educação. Os pesquisados enfatizam a importância do apoio das famílias para a realização dos projetos de vida acadêmica. Identificamos também que a reduzida escolaridade dos pais não foi impedimento para que eles acompanhassem, orientassem e contribuíssem para a extensão dos estudos dos filhos. Desde a infância, os entrevistados tiveram um convívio com narrativas sobre racismo e desigualdades sociais no ambiente familiar e fora dele. Tis article discusses the familiar influence on the educational mobility of black graduate students. Te reports presented are part of a PhD research in Social Psychology developed at the Pontifical Catholic University of São Paulo (PUC-SP), which investigated the trajectories of blacks in postgraduate studies. Te analysis of the reports allows reflections that offer elements that broaden the discussion on the theme of ethnic-racial relations, family and education. Respondents emphasize the importance of family support for the achievement of academic life projects. We also identifed that the parents' reduced level of education did not prevent them from accompanying, guiding and contributing to the length of their children's studies. Since childhood, the interviewees have been living with narratives about racism and social inequalities in the family environment and outside it. |
URI: | https://hdl.handle.net/10316/81232 | ISSN: | 1578-8946 | DOI: | 10.5565/rev/athenea.2150 | Rights: | openAccess |
Appears in Collections: | I&D CES - Artigos em Revistas Internacionais |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Influencia familiar e a mobilidade educacional de pos-graduandos negros.pdf | 195.32 kB | Adobe PDF | View/Open |
Page view(s)
345
checked on Oct 29, 2024
Download(s)
144
checked on Oct 29, 2024
Google ScholarTM
Check
Altmetric
Altmetric
This item is licensed under a Creative Commons License