Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10316/86684
Title: | "A Última Feiticeira": Argumento cinematográfico adaptado | Other Titles: | "The Last Sorceress": Adapted movie script | Authors: | Marques, Daniela Priscila Marinheiro | Orientador: | Anacleto, Maria Marta Dias Teixeira da Costa | Keywords: | Escrita do argumento; Adaptação; Género fantástico; Script writing; Film adaptation; The fantastic genre | Issue Date: | 11-Feb-2019 | metadata.degois.publication.title: | "A Última Feiticeira": Argumento cinematográfico adaptado | metadata.degois.publication.location: | Figueira da Foz | Abstract: | Two distinct parts structure this project. The first part presents a movie script written through the process of adaptation of a literary text to a cinematographic text. The adapted literary text corresponds to the novel The Last Sorceress by Sandra Carvalho, integrated in the fantastic genre. The second part of the project corresponds to an analysis of the adaptation process and the movie script itself. The analysis is introduced by a short presentation of The Last Sorceress, in which the aspects to which the narrative is faithful (or not) within its gender are highlighted. Then, there is a study on how the process of "adaptation", in its versatility and its variations, operates at the level of the various components of the narrative. The first component under study is the plot and the way a story is told through a movie script, given that this is a text that intends to become an image. The second component concerns the characters and their construction in the movie script, paying particular attention to how the reader of the script and the viewer of the movie to be made have a very different understanding of the characters. The third component under analysis is the dialogue and the use made of voice over. Next, it is studied the passage of time in the script and the use of mechanisms such as the flashback and the flash forward, which are particularly important in the narrative of The Last Sorceress due to the direct connection with the gender. And, finally, it’s studied the point of view of the narrative in the plot, which seeks to reflect the point of view of the novel. Some particular components of a movie that are contemplated in the script are also considered in the second part of the project, such as sound and color, also analyzing its importance for the emotional involvement of the viewer with the movie. Dois momentos distintos estruturam este trabalho de projeto. O primeiro momento apresenta um argumento escrito através de um processo de adaptação de um texto literário para um texto cinematográfico. O texto literário adaptado corresponde ao romance A Última Feiticeira da autora Sandra Carvalho, integrado no género fantástico. O segundo momento do trabalho corresponde a uma análise do processo de adaptação e do argumento em si. A análise é introduzida por uma pequena apresentação de A Última Feiticeira, na qual são salientados os aspetos a que a narrativa é fiel (ou não) dentro do seu género. Seguidamente, há um estudo sobre como o processo de “adaptação”, na sua versatilidade e nas suas vicissitudes, opera ao nível das várias componentes da narrativa. A primeira componente em estudo é a intriga e o modo como se conta uma história através de um argumento, atendendo ao facto de este ser um texto que pretende tornar-se imagem. A segunda componente diz respeito às personagens e à sua construção no argumento, prestando particular atenção ao modo como o leitor do argumento e o espetador do filme a ser realizado têm um entendimento muito diferente sobre as personagens. A terceira componente em análise é o diálogo e o uso feito da voz over. De seguida, é estudada a passagem do tempo no argumento e o uso de mecanismos como o flashback e o flashforward, que são particularmente importantes na narrativa de A Última Feiticeira por terem uma ligação direta com o género. E, por fim, é estudado o ponto de vista da narrativa do argumento, que procura refletir o ponto de vista do romance. Componentes próprios de um filme contemplados no argumento são também considerados na segunda parte do trabalho, como é o caso do som e da cor, analisando a sua importância para o envolvimento emocional do espetador com o filme. |
Description: | Trabalho de Projeto do Mestrado em Estudos Artísticos apresentado à Faculdade de Letras | URI: | https://hdl.handle.net/10316/86684 | Rights: | openAccess |
Appears in Collections: | UC - Dissertações de Mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
DanielaMarques_versaofinal.pdf | 1.06 MB | Adobe PDF | View/Open |
Page view(s) 50
425
checked on Nov 6, 2024
Download(s) 50
325
checked on Nov 6, 2024
Google ScholarTM
Check
This item is licensed under a Creative Commons License