Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/86973
Title: Development of rural areas and small cities through creative tourism: The CREATOUR project
Other Titles: Desenvolvimento de áreas rurais e pequenas cidades através do turismo criativo: o projeto CREATOUR
Desarrollo de zonas rurales y pequeñas ciudades a través del turismo creativo: el proyecto CREATOUR
Authors: Bakas, Fiona Eva 
Duxbury, Nancy 
Keywords: Creative tourism; Rural tourism; Research and application project; Entrepreneurs; Portugal; Turismo criativo; Turismo rural; Projecto de investigação e aplicação; Empreendorismo; Portugal; Turismo creativo; Turismo rural; Proyecto de investigación y aplicación; Empreendurismo; Portugal
Issue Date: 2018
Publisher: Universidade Federal de Juiz de Fora
Project: CREATOUR: Creative Tourism Destination Development in Small Cities and Rural Areas (016437) 
metadata.degois.publication.title: Anais Brasileiros de Estudos Turísticos
metadata.degois.publication.volume: 8
metadata.degois.publication.issue: 3
metadata.degois.publication.location: Juiz de Fora
Abstract: This research focuses on the CREATOUR project which investigates how organizations, tourists and communities in small cities and rural areas in Portugal interact and forge new alliances. CREATOUR is a three-year research and application project, involving five research centres, that started in 2016 and is creating a network of creative tourism offers in Portugal. Participants are 40 pilot projects, which are entrepreneurs or organizations who are incentivized to offer innovative creative tourism products within rural areas and small cities. Data that supports this article is based on articles written about the project by CREATOUR researchers and researchers’ participant observation accounts. This paper aims to: 1) provide an overview of this innovative research and application project, 2) present examples of creative tourism offers developed within the project and 3) to examine two development frameworks in wich creative tourism offers are placed in, in a non-urban context. The insights that this article presents, can be useful in practical and theoretical terms when other countries attempt to create similar creative tourism networks.
Esta pesquisa centra-se no projeto CREATOUR, que investiga como é que organizações, turistas e comunidades, em cidades pequenas e zonas rurais, em Portugal, interagem e forjam novas alianças. O CREATOUR é um projeto de investigação e aplicação de três anos, envolvendo cinco centros de investigação, que começou em 2016 e está a criar uma rede de ofertas de turismo criativo em Portugal. Tem 40 projetos piloto participantes, empreendedores ou organizações, que são incentivados a oferecer produtos turísticos inovadores e criativos dentro de áreas rurais e cidades pequenas. Os dados que suportam este artigo são baseados em artigos escritos sobre o projeto, por investigadores do CREATOUR, com base em entrevistas realizadas e considerações da observação participante. Este artigo tem como objetivos: 1) dar uma visão geral deste projeto inovador de investigação e aplicação, 2) apresentar exemplos de ofertas de turismo criativo desenvolvidas no âmbito do projeto e 3) examinar dois enquadramentos de desenvolvimento em que as ofertas de turismo criativo são colocadas, num contexto não urbano. As perspetivas selecionadas que este artigo apresenta, podem ser úteis em termos práticos e teóricos quando outros países tentarem criar as suas próprias redes de turismo criativo.
Este proyecto de investigación se centra en CREATOUR, que investiga cómo las organizaciones, los turistas y las comunidades en las ciudades pequeñas y zonas rurales en Portugal, interactuar y forjar nuevas alianzas. El CREATOUR es una investigación y aplicación del proyecto de tres años, con la participación de cinco centros de investigación, que se inició en 2016 y está creando una red de ofertas de turismo creativo en Portugal. Tiene 40 proyectos piloto participantes, emprendedores u organizaciones, que son incentivados a ofrecer productos turísticos innovadores y creativos dentro de áreas rurales y ciudades pequeñas. Los datos que apoyan este artículo se basan en artículos escritos sobre el proyecto, por investigadores del CREATOUR, con base en entrevistas realizadas y consideraciones de la observación participante. Este artículo tiene como objetivos: 1) dar una visión general de este proyecto innovador de investigación y aplicación, 2) presentar ejemplos de ofertas de turismo creativo desarrolladas en el marco del proyecto y 3) examinar dos marcos de desarrollo en que las ofertas de turismo creativo son en un contexto no urbano. Las perspectivas seleccionadas que este artículo presenta, pueden ser útiles en términos prácticos y teóricos cuando otros países intentan crear sus propias redes de turismo creativo.
URI: https://hdl.handle.net/10316/86973
ISSN: 2238-2925
Rights: openAccess
Appears in Collections:I&D CES - Artigos em Revistas Internacionais

Files in This Item:
Show full item record

Page view(s) 50

808
checked on Nov 5, 2024

Download(s)

408
checked on Nov 5, 2024

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons