Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/93215
Title: Avaliação e engagement acadêmico na Educação Superior: anseios e expectativas de estudantes do primeiro ano da graduação
Other Titles: Academic evaluation and engagement in Higher Education: Wishes and expectations of first year undergraduate students
Authors: Rigo, Rosa Maria
Moreira, José António Marques 
Dias-Trindade, Sara 
Keywords: Engagement; Avaliação; Tecnologias Digitais; Ensino Superior; Engagement; Evaluation; Digital Technologies; University education
Issue Date: 2020
Publisher: Fundacao Cesgranrio
metadata.degois.publication.title: Revista Meta: Avaliação
metadata.degois.publication.volume: 12
metadata.degois.publication.issue: 37
Abstract: Promover o engagement no Ensino Superior, sobretudo dos estudantes ingressantes, é um dos maiores desafios para professores e instituições educativas, conforme têm destacado vários estudos internacionais (KRAUSE, 2005; COATES, 2006). O presente artigo tem, pois, por objetivo analisar os fatores que mais contribuem para a promoção de engagement acadêmico no Ensino Superior, sendo um estudo que conjuga metodologicamente dois tipos de investigação: a qualitativa e a quantitativa. Os resultados revelam que os estudantes consideram que os fatores que mais promovem o engagement acadêmico são: Relações Interpessoais; Formação Acadêmica; Tecnologias Digitais; Infraestrutura; e Formação Pessoal. Neste sentido, concluiu-se que é necessário desenvolver práticas pedagógicas assentes na interatividade, na conectividade e no envolvimento com os pares em ambientes enriquecidos com tecnologias digitais.
Promoting engagement in Higher Education, especially for incoming students, is one of the biggest challenges for teachers and educational institutions, as highlighted by several international studies (KRAUSE, 2005; COATES, 2006). This paper aims to analyze the factors that most contribute to the promotion of academic engagement in Higher Education, being a study that combines in methodological terms two types of research: qualitative and quantitative. The results reveal that students consider that the factors that most promote academic engagement are: Interpersonal Relations; Academic education; Digital Technologies; Infrastructure; and Personal Training. In this sense, it was concluded that it is necessary to develop pedagogical practices based on interactivity, connectivity and involvement with peers in environments enriched with digital technologies.
URI: https://hdl.handle.net/10316/93215
ISSN: 2175-2753
DOI: 10.22347/2175-2753v12i37.2795
Rights: openAccess
Appears in Collections:I&D CEIS20 - Artigos em Revistas Internacionais

Files in This Item:
File Description SizeFormat
2795-8483-1-PB.pdf550.01 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Page view(s)

202
checked on Nov 5, 2024

Download(s)

199
checked on Nov 5, 2024

Google ScholarTM

Check

Altmetric

Altmetric


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons