Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10316/93215
Title: | Avaliação e engagement acadêmico na Educação Superior: anseios e expectativas de estudantes do primeiro ano da graduação | Other Titles: | Academic evaluation and engagement in Higher Education: Wishes and expectations of first year undergraduate students | Authors: | Rigo, Rosa Maria Moreira, José António Marques Dias-Trindade, Sara |
Keywords: | Engagement; Avaliação; Tecnologias Digitais; Ensino Superior; Engagement; Evaluation; Digital Technologies; University education | Issue Date: | 2020 | Publisher: | Fundacao Cesgranrio | metadata.degois.publication.title: | Revista Meta: Avaliação | metadata.degois.publication.volume: | 12 | metadata.degois.publication.issue: | 37 | Abstract: | Promover o engagement no Ensino Superior, sobretudo dos estudantes
ingressantes, é um dos maiores desafios para professores e instituições
educativas, conforme têm destacado vários estudos internacionais (KRAUSE,
2005; COATES, 2006). O presente artigo tem, pois, por objetivo analisar os
fatores que mais contribuem para a promoção de engagement acadêmico
no Ensino Superior, sendo um estudo que conjuga metodologicamente dois
tipos de investigação: a qualitativa e a quantitativa. Os resultados revelam
que os estudantes consideram que os fatores que mais promovem o
engagement acadêmico são: Relações Interpessoais; Formação Acadêmica;
Tecnologias Digitais; Infraestrutura; e Formação Pessoal. Neste sentido,
concluiu-se que é necessário desenvolver práticas pedagógicas assentes na
interatividade, na conectividade e no envolvimento com os pares em
ambientes enriquecidos com tecnologias digitais. Promoting engagement in Higher Education, especially for incoming students, is one of the biggest challenges for teachers and educational institutions, as highlighted by several international studies (KRAUSE, 2005; COATES, 2006). This paper aims to analyze the factors that most contribute to the promotion of academic engagement in Higher Education, being a study that combines in methodological terms two types of research: qualitative and quantitative. The results reveal that students consider that the factors that most promote academic engagement are: Interpersonal Relations; Academic education; Digital Technologies; Infrastructure; and Personal Training. In this sense, it was concluded that it is necessary to develop pedagogical practices based on interactivity, connectivity and involvement with peers in environments enriched with digital technologies. |
URI: | https://hdl.handle.net/10316/93215 | ISSN: | 2175-2753 | DOI: | 10.22347/2175-2753v12i37.2795 | Rights: | openAccess |
Appears in Collections: | I&D CEIS20 - Artigos em Revistas Internacionais |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2795-8483-1-PB.pdf | 550.01 kB | Adobe PDF | View/Open |
Page view(s)
202
checked on Nov 5, 2024
Download(s)
199
checked on Nov 5, 2024
Google ScholarTM
Check
Altmetric
Altmetric
This item is licensed under a Creative Commons License