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https://hdl.handle.net/10316/93410
Title: | Os Paços Mestrais do Convento de Cristo | Other Titles: | The Palace of the Master of the Convent of Christ | Authors: | Goes, André Dias | Orientador: | Trindade, Maria Luísa Pires do Rio Carmo | Keywords: | Convento de Cristo em Tomar; Paços; Arquitectura Tardo-Medieval; Infante D. Henrique; Arquitectura Renascentista; Convent of Christ in Tomar; Palaces; Late Medieval Architecture; Infante D. Henrique; Renaissance Architecture | Issue Date: | 18-Oct-2019 | metadata.degois.publication.title: | Os Paços Mestrais do Convento de Cristo | metadata.degois.publication.location: | Coimbra | Abstract: | Ao tornar-se Mestre e Governador da Ordem de Cristo em 1420, o Infante D. Henrique, enceta um processo de renovação construtiva na sede da Ordem em Tomar, abrindo um ciclo de empreitadas que se traduziram principalmente nos paços mestrais e claustros adjacentes. A proximidade do Infante com a Ordem que agora governava tornou indispensável a criação de um paço para si, permitindo-lhe um maior controlo sobre a mesma. É o paço do mestre o objeto de estudo desta investigação. Construído numa área desde cedo utilizada como zona habitacional dos membros da Ordem de Cristo, o paço do Infante, continuou essa tradição, ao mesmo tempo que a expandiu, servindo como polo aglutinador dos religiosos, até aí dispersos. Como paço, este edifício revela as necessidades da nobreza tardo-medieval e em particular do próprio Infante. Pouco utilizado pelo seu proprietário, eram os freires que o ocupavam maioritariamente, aí instalando a sua enfermaria e escola. Durante o séc. XVI o edifício sofreu intervenções por parte de D. Manuel e D. João III, resultando numa expansão que levou à criação do chamado Paço da Rainha. Este espaço beneficiou da renovação arquitetónica do vizinho convento pela mão de João de Castilho, que também o intervencionou nas décadas de 30 e 40 do séc. XVI. Isto levou a que o paço, tal como o convento, se tenha inserido dentro das correntes humanistas que se alastravam então em Portugal. Apesar disso, como a anexação da coroa portuguesa na coroa hispânica nos finais do séc. XVI, o paço entrou num processo de decadência, resultando no estado de ruína em que hoje se encontra. By becoming Master and Governor of the Order of Christ in 1420, Infante D. Henrique embarked on a process of constructive renewal in the Order´s headquarters in Tomar, opening a cycle of enterprises that resulted mainly in the master´s palace and adjacent cloister. The Infante´s proximity to the Order that he now ruled made the creation of a palace for himself indispensable, allowing him a greater control over it. This palace is the object of study of this investigation. Built in an area early used as residential area by the members of the Order of Christ, the palace continued this tradition, while expanding it, serving as the agglutinating pole of the, then, dispersed religious.As a palace, this building reveals the needs of the late medieval nobility, and in particular of the Infante himself. Little used by its owners, it was the friars that occupied it mostly, setting up their hospital and school in the building. During the 16th century the building underwent interventions by D. Manuel I and D. João III, resulting in an expansion that led to the creation of the so-called palace of the Queen. This led to the palace, like the convent, having inserted itself into the humanist currents that spread in Portugal at that time. Nevertheless, as the annexation of the Portuguese crown in the Hispanic crown tool place by the end of the 16th century, the palace entered a process of decay, resulting in the state of ruin in which it is today. Being in ruins was one of the main factors for the absence of a thorough study on this structure. Moreover, the proximity of the monumental ensemble of the Convent of Christ has always been a priority for the scientific interest, relegating the palace to obscurity.The archaeological surveys carried out at the end of the 20th century resulted in a work that, although of great interest, is, of course, essentially an archaeological approach and with little contextualization.This gap in information was what led us to choose the palace of Tomar as the theme of this dissertation, as we understand the palace as an integral part of the Convent of Christ and, therefore, essential for its understanding. |
Description: | Dissertação de Mestrado em Arte e Património apresentada à Faculdade de Letras | URI: | https://hdl.handle.net/10316/93410 | Rights: | openAccess |
Appears in Collections: | UC - Dissertações de Mestrado |
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