Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/96255
Title: O estado do conhecimento sobre o turismo nas áreas não-metropolitanas de Portugal Continental (2010-2020)
Other Titles: The State of Knowledge About Tourism in Non-Metropolitan Areas of Portugal Continental (2010-2020)
Authors: Gôja, Ricardo
Santos, Vanessa
Duxbury, Nancy 
Keywords: Estado do conhecimento sobre o turismo; Área Urbana; Área Rural; Áreas Não Metropolitanas; Observatórios de turismo; The state of knowledge of tourism; Urban area; Rural area; Non-metropolitan area; Tourism observatories
Issue Date: 2021
Publisher: Associação Portuguesa para o Desenvolvimento Regional
Project: CREATOUR: Creative Tourism Destination Development in Small Cities and Rural Areas (016437) 
metadata.degois.publication.title: Revista Portuguesa de Estudos Regionais
metadata.degois.publication.issue: 59
metadata.degois.publication.location: Angra do Heroísmo
Abstract: O estado sobre o turismo nas áreas não-metropolitanas de Portugal Continental requer um conhecimento mais eficiente para responder aos objetivos de coesão territorial e social, requeridos pelo Plano Estratégico Nacional do Turismo 2027. Como metodologia foram utilizados dados secundários oriundos de estudos publicados nas plataformas Travel BI e SIGTUR do Turismo de Portugal, aplicando-se a análise dos mesmos entre setembro de 2019 a julho de 2020. Os resultados indicaram falhas de conhecimento em termos de cobertura geográfica, fontes de dados e periodicidade das publicações. Conclui-se que há ainda uma centralização no planeamento e gestão dos dados sobre o turismo em Portugal Continental que não contempla a comparação entre as áreas urbanas e rurais, faltando uma padronização e agilização dos mesmos. Por último, sugere-se a criação de observatórios de turismo criativo a nível regional, que realizem estudos mais regulares, descentralizados e dedicados ao desenvolvimento sustentável local.
The state of tourism in the non-metropolitan areas of mainland Portugal requires a more efficient knowledge to meet the objectives of territorial and social cohesion, required by the National Strategic Tourism Plan 2027. As a methodology, this study uses secondary data from studies published in the platforms BI and SIGTUR from Tourism of Portugal, applying the analysis from September 2019 to July 2020. The results indicated knowledge gaps in terms of geographic coverage, data sources and periodicity of publications. In conclusion, there is still a centralization in data management on tourism in mainland Portugal that does not include the comparison between urban and rural areas and no standardization and streamlining of data management processes. Finally, it is necessary to create creative tourism observatories at the regional level, which carry out more regular, and decentralized studies, dedicated to local sustainable development.
URI: https://hdl.handle.net/10316/96255
ISSN: 1645-586X
Rights: openAccess
Appears in Collections:I&D CES - Artigos em Revistas Nacionais

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