Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/97031
Title: História e Património local enquanto ferramenta pedagógico-didática no ensino da História: O caso da Figueira da Foz
Other Titles: Local History and Heritage as a Pedagogical and Didactic Tool in History Teaching: The Case of Figueira da Foz
Authors: Liceia, João Pedro Pedrosa
Orientador: Ribeiro, Ana Isabel Sacramento Sampaio
Trindade, Sara Marisa da Graça Dias do Carmo
Keywords: História Local; Património Cultural; Ensino da História; Figueira da Foz; Roteiro Histórico; Local History; Cultural Heritage; History Teaching; Figueira da Foz; Historic Guide
Issue Date: 21-Oct-2021
metadata.degois.publication.title: História e Património local enquanto ferramenta pedagógico-didática no ensino da História: O caso da Figueira da Foz
metadata.degois.publication.location: Faculdade de Letras da Universidade de Coimbra
Abstract: O conhecimento de História local é um dos vários elementos que contribuem para a inserção de um indivíduo numa comunidade. Todavia, esta é muitas vezes “esquecida” em detrimento da História nacional, fenómeno que é muito evidente no ensino da História. Para tal, existem inúmeras recomendações legais para que o docente da disciplina integre nas suas aulas, sempre que possível, conteúdos da História da localidade. Além das recomendações de documentos oficiais que gerem o sistema de ensino português, existem vários estudos que recomendam a divulgação de conteúdos da História da localidade e Património Cultural nas aulas de História, apontado a inúmeros benefícios desta prática. Tendo em conta estas premissas, a questão de investigação que se impôs foi a seguinte: “pode a História local motivar os estudantes para o desenvolvimento do conhecimento histórico?”. De forma a “traçar” caminho para responder à questão de investigação, que se impôs no começo, foram delineados dois objetivos específicos: “avaliar o grau de interesse dos alunos pela história local”; “verificar se o recurso à história local contribui não só para a promoção da cidadania dos alunos, bem como para a aprendizagem histórica”. Para tentar responder a esta questão, foi realizado um estudo uma turma de 11º ano do curso cientifico-humanístico de Línguas e Humanidades para a qual se idealizou uma proposta didática cuja temática incidiu em História local. Coube aos estudantes, construir, em grupo, um roteiro histórico na cidade da Figueira da Foz. Em concreto, o roteiro histórico incide nas temáticas das Invasões Francesas e vida de Manuel Fernandes Tomás na região. Embora os estudantes fiquem motivados quando contactam com a história da localidade, por vezes, articulando-a com a História nacional e internacional, este estudo realçou as dificuldades dos mesmos na análise bibliográfica e tratamento da informação.
Knowledge of local history is one of several elements that contribute to an individual’s insertion in a community. However, this is often “forgotten” in detriment to national history, a phenomenon that is very evident in history teaching. To this end, there are numerous legal recommendations for the teacher to integrate in their classes, whenever possible, contents from the history of the area. In addition to the recommendations of official documents that run the Portuguese educational system, there are several studies that recommend the dissemination of contents of local history and cultural heritage in history classes, all pointing to numerous benefits of this practice. Considering these premises, the research hypothesis was the following: “can local history encourage students to develop historical knowledge? In order to “trace” a route to answer the research hypothesis, which was imposed at the beginning, two“speci”ic bjecttives were outlined: “to evaluate the degree of students’ interest in local history”; “to verify whether the use of local history contributes not only to the promotion of the student’s citizenship, but also to their historical learning”. To answer this question, it as arranged a study were the subject of it was an 11th grade class of the scientific-humanistic course of Languages and Humanities, for which a didactic proposal whose theme was local history was elaborated. It was up to the students to build, as a group, a historical guide of the city of Figueira da Foz. Specifically, the historical guide focuses on the themes of the French Invasions and the life of Manuel Fernandes Tomás in the region. Although the students are motivated when they contact with the history of the area, sometimes articulating it with national and international history, this study highlighted their difficulties in bibliographic analysis and information treatment.
Description: Relatório de Estágio do Mestrado em Ensino de História no 3º ciclo do Ensino Básico e no Ensino Secundário apresentado à Faculdade de Letras
URI: https://hdl.handle.net/10316/97031
Rights: openAccess
Appears in Collections:UC - Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat
JoaoLiceia_versaofinal.pdf3.15 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Page view(s)

326
checked on Oct 29, 2024

Download(s)

270
checked on Oct 29, 2024

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons