Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10316/99537
Title: | Tecnologias digitais numa experiência de aprendizagem autónoma de léxico da língua alemã | Authors: | Carecho, Judite Soares, Rute Fernandes, Anabela |
Keywords: | Alemão como língua estrangeira; Aplicações digitais; Aprendizagem autónoma de vocabulário; German as a Foreign Language; Apps; Autonomous vocabulary learning | Issue Date: | 7-Apr-2020 | Publisher: | Centro de Estudos Humanísticos da Universidade do Minho | metadata.degois.publication.title: | Diacrítica | metadata.degois.publication.volume: | 34 | metadata.degois.publication.issue: | 1 | Abstract: | A aprendizagem de vocabulário na língua estrangeira é um processo que exige consolidação ao
longo do tempo e as tecnologias digitais adequam-se especialmente a apoiar esse processo graças
à sua vertente multimédia, à interatividade, mobilidade e flexibilidade de uso, que permitem criar
recursos adequados a aprendentes com diversas necessidades e preferências. A experiência que
aqui se descreve contempla recursos desenvolvidos para aprendizagem autónoma, complementar
ao contexto formal da aula, que foram utilizados por estudantes de Alemão da Faculdade de Letras
da Universidade de Coimbra. Apresentam-se a caracterização dos participantes no projeto, os
dados de monitorização do uso das aplicações e os resultados dos inquéritos de avaliação do
projeto. A avaliação que os alunos fazem dos recursos disponibilizados é bastante positiva, sendo
valorizadas as características das ferramentas digitais utilizadas na aprendizagem autónoma. Foreign language vocabulary learning is a long process and demands consolidation over time. Digital media have several attributes that are especially suited for this purpose, they are interactive, mobile, flexible in use and allow the combination of different media. These are very useful attributes in the design of learning activities for students with different needs and preferences. The experience described herein concerns the tools and activities for autonomous vocabulary learning that were conceived as a complement to in class teaching to be used by students of German at the Faculty of Arts, University of Coimbra. The project participants are characterized and the app usage records are presented and analysed as well as the data extracted from the final assessment survey. Student feedback is very positive and emphasizes the attributes of digital tools. |
URI: | https://hdl.handle.net/10316/99537 | ISSN: | 2183-9174 0870-8967 |
DOI: | 10.21814/diacritica.355 | Rights: | openAccess |
Appears in Collections: | I&D CELGA - Artigos em Revistas Nacionais |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Carecho_Soares_Fernandes_2020_diacriI_tica.pdf | 1.09 MB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License