Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10316/99544
Title: | Explicações (im)perfeitas para Pretérito Perfeito e Imperfeito algumas propostas didáticas em Português Língua Estrangeira | Authors: | Carecho, Judite Fernandes, Anabela Soares, Rute |
Keywords: | PLE; Uso de Pretérito Perfeito e Imperfeito; Análise de erros; Gramáticas; Manuais didáticos; Portuguese Foreign Language; Use of Preterite and Imperfect; Error analysis; Textbooks and grammars | Issue Date: | 8-Oct-2019 | Publisher: | Centro de Investigação em Didática e Tecnologia na Formação de Formadores. Universidade de Aveiro | metadata.degois.publication.title: | Indagatio Didactica | metadata.degois.publication.volume: | 11 | metadata.degois.publication.issue: | 1 | metadata.degois.publication.location: | Aveiro | Abstract: | Este artigo parte da análise de um corpus de textos escritos por aprendentes de diferentes
níveis (A2, B1, B2 e C1) e diversas línguas maternas, em contexto de ensino formal em Portugal.
Os erros detetados no uso de Pretérito Perfeito Simples (PPS) e Pretérito Imperfeito (PI) mostram
que mesmo alunos de nível mais avançado têm dificuldade em usar estas formas verbais, em
especial o PI, embora tenham tido contacto com explicações sobre regras de uso. A análise
das explicações contidas num conjunto de manuais e gramáticas revela algumas imprecisões
de formulação que podem induzir os alunos em erro, bem como lacunas que comprometem
um emprego eficaz destes tempos verbais na produção de texto. Com base na informação
necessária para corrigir os erros analisados, são sugeridos princípios para a explicação do uso
destas formas verbais, sintetizando-se aspetos positivos e negativos dos manuais e gramáticas
analisados, bem como reflexões didáticas sobre o treino deste tópico. The starting point of this paper is the analysis of a corpus of learner texts written by A2, B1, B2 and C1 students with different native languages in a formal teaching context in Portugal. The errors in the use of Pretérito Perfeito Simples (PPS; Preterit) Pretérito Imperfeito (PI; Imperfect) that we find in the texts show that students have serious problems with using these tenses, especially PI, even at advanced levels of proficiency, notwithstanding their contact with rules on this topic. Our analysis of the rules for the use of PPS and PI to be found in selected textbooks and (learner’s) grammars shows that some formulations are imprecise and potentially misleading for students, and also that some materials do not provide all the necessary information for an effective use of these tenses in text production. Based on the information needed to correct the analysed errors, we suggest principles for explaining the use of PPS and PI and offer a synthesis of positive and negative aspects found in textbooks and grammars, as well as some didactic observations on the training of this topic. |
URI: | https://hdl.handle.net/10316/99544 | ISSN: | 1647-3582 | DOI: | 10.34624/id.v11i1.5626 | Rights: | openAccess |
Appears in Collections: | I&D CELGA - Artigos em Revistas Nacionais |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Carecho_Fernandes_Soares_2019_.pdf | 241.99 kB | Adobe PDF | View/Open |
Page view(s)
295
checked on Oct 29, 2024
Download(s)
78
checked on Oct 29, 2024
Google ScholarTM
Check
Altmetric
Altmetric
This item is licensed under a Creative Commons License