Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10316/101057
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | Rigo, Rosa Maria | - |
dc.contributor.author | Moreira, José António Marques | - |
dc.contributor.author | Dias-Trindade, Sara | - |
dc.date.accessioned | 2022-07-29T08:36:21Z | - |
dc.date.available | 2022-07-29T08:36:21Z | - |
dc.date.issued | 2021 | - |
dc.identifier.issn | 2448-1939 | pt |
dc.identifier.issn | 1807-1112 | pt |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10316/101057 | - |
dc.description.abstract | Este artigo sintetiza dados oriundos de tese defendida em janeiro de 2020 para a obtenção de Doutorado em Educação, realizado em Instituição privada, localizada no Sul do Brasil. A problematização estabelecida para a investigação visou a analisar: Quais fatores mais contribuem para promover o engagement de estudantes do primeiro ano da graduação? Para análise dos dados optou-se por uma metodologia combinada, amparada pela triangulação de dados como fundamento lógico para fontes múltiplas de evidências. Esta metodologia propiciou a produção de uma análise mais completa e confiável para consequente elaboração de uma proposta de teoria integrada de engagement acadêmico para o contexto brasileiro, como proposição de tese. O questionário on-line foi o instrumento escolhido para a coleta de dados, aplicado a setenta e oito alunos do primeiro ano da graduação de seis Instituições de Ensino Superior, localizadas em três Estados brasileiros. Os fatores apontados pelos respondentes destacaram em ordem de preferência: 1) Relações Interpessoais; 2) Formação Acadêmica (postura/atitudes do professor); 3) Tecnologias Digitais; 4) Infraestrutura da Instituição; 5) Formação pessoal/interesse e dedicação do próprio aluno; 6) Suporte Acadêmico; 7) Conteúdos trabalhados/ ofertados; 8) Áreas de Lazer/entretenimento; 9) Sentimento de pertença universitária. | pt |
dc.description.abstract | This article summarizes data from the Doctoral thesis in Education, carried out in a private institution, located in the south of Brazil, and defended in January 2020. The problematization established for the investigation aimed to analyze: What factors most contribute to promote the engagement of students first year of graduation? For data analysis, a combined methodology was chosen, supported by data triangulation as a rationale for multiple sources of evidence. This methodology enabled the production of a more complete and reliable analysis for the consequent elaboration of a proposal for an integrated theory of academic engagement for the Brazilian context, as a thesis proposal. The online questionnaire was the instrument chosen for data collection, applied to seventy-eight first-year undergraduate students from six Higher Education Institutions, located in three Brazilian states. The factors pointed out by the respondents highlighted in order of preference: 1) Interpersonal Relations; 2) Academic training (teacher's posture / attitudes); 3) Digital Technologies; 4) Institution's infrastructure; 5) Personal training / interest and dedication of the student; 6) Academic Support; 7) Contents worked / offered; 8) Leisure / entertainment areas; 9) Feeling of belonging to a university. | pt |
dc.language.iso | por | pt |
dc.rights | openAccess | pt |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | pt |
dc.subject | Engagement acadêmico | pt |
dc.subject | Tecnologias Digitais | pt |
dc.subject | Formação | pt |
dc.subject | Educação Superior | pt |
dc.subject | Ensino de Graduação | pt |
dc.subject | Academic engagement | pt |
dc.subject | Digital Technologies | pt |
dc.subject | Formation | pt |
dc.subject | College education | pt |
dc.subject | Undergraduate Teaching | pt |
dc.title | Itinerários digitais como fomento ao engagement na educação superior: uma pedagogia permeada por conexões | pt |
dc.title.alternative | Digital itineraries as a promotion of engagement in higher education: a pedagogy permeed by connections | pt |
dc.type | article | - |
degois.publication.firstPage | 113 | pt |
degois.publication.lastPage | 138 | pt |
degois.publication.title | Praksis | pt |
dc.peerreviewed | yes | pt |
dc.identifier.doi | 10.25112/rpr.v1.2434 | pt |
degois.publication.volume | 1 | pt |
dc.date.embargo | 2021-01-01 | * |
uc.date.periodoEmbargo | 0 | pt |
item.fulltext | Com Texto completo | - |
item.openairecristype | http://purl.org/coar/resource_type/c_18cf | - |
item.grantfulltext | open | - |
item.languageiso639-1 | pt | - |
item.openairetype | article | - |
item.cerifentitytype | Publications | - |
crisitem.author.researchunit | CEIS20 - Centre of 20th Century Interdisciplinary Studies | - |
crisitem.author.orcid | 0000-0002-5927-3957 | - |
Appears in Collections: | I&D CEIS20 - Artigos em Revistas Internacionais |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
DIGITAL-ITINERARIES-AS-A-PROMOTION-OF-ENGAGEMENT-IN-HIGHER-EDUCATION-A-PEDAGOGY-PERMEED-BY-CONNECTIONSPraksis.pdf | 325.13 kB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License