Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10316/101057
Title: | Itinerários digitais como fomento ao engagement na educação superior: uma pedagogia permeada por conexões | Other Titles: | Digital itineraries as a promotion of engagement in higher education: a pedagogy permeed by connections | Authors: | Rigo, Rosa Maria Moreira, José António Marques Dias-Trindade, Sara |
Keywords: | Engagement acadêmico; Tecnologias Digitais; Formação; Educação Superior; Ensino de Graduação; Academic engagement; Digital Technologies; Formation; College education; Undergraduate Teaching | Issue Date: | 2021 | metadata.degois.publication.title: | Praksis | metadata.degois.publication.volume: | 1 | Abstract: | Este artigo sintetiza dados oriundos de tese defendida em janeiro de 2020 para a obtenção de Doutorado em
Educação, realizado em Instituição privada, localizada no Sul do Brasil. A problematização estabelecida para
a investigação visou a analisar: Quais fatores mais contribuem para promover o engagement de estudantes
do primeiro ano da graduação? Para análise dos dados optou-se por uma metodologia combinada, amparada
pela triangulação de dados como fundamento lógico para fontes múltiplas de evidências. Esta metodologia
propiciou a produção de uma análise mais completa e confiável para consequente elaboração de uma
proposta de teoria integrada de engagement acadêmico para o contexto brasileiro, como proposição de tese.
O questionário on-line foi o instrumento escolhido para a coleta de dados, aplicado a setenta e oito alunos do
primeiro ano da graduação de seis Instituições de Ensino Superior, localizadas em três Estados brasileiros. Os
fatores apontados pelos respondentes destacaram em ordem de preferência: 1) Relações Interpessoais; 2)
Formação Acadêmica (postura/atitudes do professor); 3) Tecnologias Digitais; 4) Infraestrutura da Instituição;
5) Formação pessoal/interesse e dedicação do próprio aluno; 6) Suporte Acadêmico; 7) Conteúdos trabalhados/
ofertados; 8) Áreas de Lazer/entretenimento; 9) Sentimento de pertença universitária. This article summarizes data from the Doctoral thesis in Education, carried out in a private institution, located in the south of Brazil, and defended in January 2020. The problematization established for the investigation aimed to analyze: What factors most contribute to promote the engagement of students first year of graduation? For data analysis, a combined methodology was chosen, supported by data triangulation as a rationale for multiple sources of evidence. This methodology enabled the production of a more complete and reliable analysis for the consequent elaboration of a proposal for an integrated theory of academic engagement for the Brazilian context, as a thesis proposal. The online questionnaire was the instrument chosen for data collection, applied to seventy-eight first-year undergraduate students from six Higher Education Institutions, located in three Brazilian states. The factors pointed out by the respondents highlighted in order of preference: 1) Interpersonal Relations; 2) Academic training (teacher's posture / attitudes); 3) Digital Technologies; 4) Institution's infrastructure; 5) Personal training / interest and dedication of the student; 6) Academic Support; 7) Contents worked / offered; 8) Leisure / entertainment areas; 9) Feeling of belonging to a university. |
URI: | https://hdl.handle.net/10316/101057 | ISSN: | 2448-1939 1807-1112 |
DOI: | 10.25112/rpr.v1.2434 | Rights: | openAccess |
Appears in Collections: | I&D CEIS20 - Artigos em Revistas Internacionais |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
DIGITAL-ITINERARIES-AS-A-PROMOTION-OF-ENGAGEMENT-IN-HIGHER-EDUCATION-A-PEDAGOGY-PERMEED-BY-CONNECTIONSPraksis.pdf | 325.13 kB | Adobe PDF | View/Open |
Page view(s)
151
checked on Nov 5, 2024
Download(s)
97
checked on Nov 5, 2024
Google ScholarTM
Check
Altmetric
Altmetric
This item is licensed under a Creative Commons License