Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/108337
Title: Leitura: Relação entre Consciência Fonológica, Compreensão da Leitura e Percepção dos Professores
Other Titles: Relationship between Phonological Awareness, Reading Comprehension, and Perception of Teachers
Authors: Figueira, Ana Paula Couceiro 
Silva, Miriam 
Keywords: leitura; consciência fonológica; linguagem oral; linguagem escrita; reading; phonological awareness; oral language; written language
Issue Date: 2017
Publisher: Departamento de Psicologia, Universidade de Brasilia
metadata.degois.publication.title: Psicologia: Teoria e Pesquisa
metadata.degois.publication.volume: 33
metadata.degois.publication.issue: 0
Abstract: Existe, em Portugal, uma carência de instrumentos válidos que avaliem os processos envolvidos na leitura. No processo de validação da bateria PROLEC-R (validade concorrente e preditiva), foram analisadas as relações entre consciência fonológica, compreensão da leitura e percepção dos professores das capacidades leitoras dos alunos. Neste estudo, participaram 30 alunos do 4º ano de escolaridade. Foram encontradas correlações positivas e estatisticamente significativas entre consciência fonológica e percepção dos professores e entre compreensão da leitura e perceção dos professores. Todavia, não foi encontrada nenhuma associação estatisticamente significativa entre a consciência fonológica e a compreensão da leitura. Esses resultados não vão no mesmo sentido dos obtidos na maioria dos estudos, podendo justificar-se pelo pequeno tamanho da amostra.
In Portugal exists a lack of valid instruments assessing the processes involved in reading. During the validation process of the PROLEC-Rbattery (concurrent and predictive validity) the relations were analyzed between phonological awareness, reading comprehension and teachers´ perception of the reading capacity of students. In this study 30 students in their 4th year participated. Statistically significant and positive correlations were found between phonological awareness and the teachers´ perception of the reading skills of students and between reading comprehension and teachers´perception. However, no statistically significant associations were found between phonological awareness and reading comprehension. These results do not concur with those obtained in most studies, which can be justified by the small sample size.
URI: https://hdl.handle.net/10316/108337
ISSN: 1806-3446
0102-3772
DOI: 10.1590/0102.3772e33313
Rights: openAccess
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