Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/116531
Title: Beyond Test Anxiety: Shame and Self-Compassion in the Relationship between Test Anxiety and Depression in Adolescents
Other Titles: Além da Ansiedade aos Teste: Vergonha e Autocompaixão na Relação entre Ansiedade aos Teste e Depressão em Adolescentes
Authors: Ferreira, Joana de Sá
Orientador: Salvador, Maria do Céu Teixeira
Keywords: test anxiety; external shame; depression; self-compassion; adolescents; ansiedade aos testes; vergonha externa; depressão; autocompaixão; adolescentes
Issue Date: 29-Jul-2024
Serial title, monograph or event: Beyond Test Anxiety: Shame and Self-Compassion in the Relationship between Test Anxiety and Depression in Adolescents
Place of publication or event: Universidade de Coimbra
Abstract: While there is a substantial body of literature on depression, the investigation into the relationship between test anxiety and depression remains limited, especially in adolescents. Nevertheless, research has shown that test anxiety is linked to the emergence of shame and depression. Furthermore, external shame, an emotion organized through social rank mentality, is associated with psychopathology, with studies showing a strong link to feelings of depression. Moreover, there is growing evidence that self-compassion is negatively associated with test anxiety, shame and depression. Since there were no prior studies addressing all these variables together, this was the aim of the present study, particularly to explore the effects of test anxiety on depression, through external shame and to determine whether this association would be moderated by levels of self-compassion. The sample consisted of 387 adolescents between 14 and 18 years old (M = 15.87; SD = 1.32). Results showed that test anxiety, external shame and depression correlated positively with each other and negatively with self-compassion. Self-compassion was a significant moderator in the relationship between test anxiety and depression and between test anxiety and external shame. External shame had a mediating role in the relationship between test anxiety and depression but only in low and medium levels of self-compassion (partial meditation). Our study points to clinical implications related to compassion-based interventions as approaches to work with adolescents with test anxiety, depression and high levels of shame.
Embora exista uma quantidade considerável de literatura sobre depressão, a investigação sobre a relação entre a ansiedade aos testes e a depressão é limitada, especialmente em adolescentes. No entanto, a investigação tem mostrado que a ansiedade aos testes está ligada ao desenvolvimento de vergonha e depressão. Além disso, a vergonha externa, uma emoção organizada através da mentalidade de hierarquia social, está associada à psicopatologia, com estudos a mostrarem uma forte ligação com sintomas depressivos. Ademais, existem crescentes evidências de que a autocompaixão está negativamente associada à ansiedade aos testes, vergonha e depressão. Uma vez que, não existiam estudos que relacionassem todas estas variáveis em conjunto, esse foi o objetivo do presente estudo, particularmente, explorar os efeitos da ansiedade aos testes na depressão, através da vergonha externa, e determinar se esta associação seria moderada pelos níveis de autocompaixão. A amostra foi constituída por 387 adolescentes entre os 14 e os 18 anos (M = 15,87; DP = 1,32). Os resultados mostraram que a ansiedade aos testes, a vergonha externa e a depressão se correlacionaram positivamente entre si e negativamente com a autocompaixão. A autocompaixão foi um moderador significativo na relação entre a ansiedade aos testes e a depressão e entre a ansiedade aos testes e a vergonha externa. A vergonha externa teve um papel mediador na relação entre a ansiedade aos testes e a depressão, mas apenas em níveis baixos e médios de autocompaixão (mediação parcial). O nosso estudo aponta para implicações clínicas relacionadas com intervenções baseadas na compaixão como abordagens para trabalhar com adolescentes que experienciam ansiedade aos testes, depressão e níveis elevados de vergonha.
Description: Dissertação de Mestrado em Intervenções Cognitivo-Comportamentais em Psicologia Clínica e da Saúde apresentada à Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação
URI: https://hdl.handle.net/10316/116531
Rights: openAccess
Appears in Collections:UC - Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File SizeFormat
Tese - Joana Ferreira.pdf801.97 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Page view(s)

21
checked on Oct 2, 2024

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons