Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/12605
Title: Simulações on-line no ensino da Física e da Química
Other Titles: On-line simulations for Physics and Chemistry teaching
Authors: Martins, António José 
Fiolhais, Carlos 
Paiva, João 
Keywords: Simulações on-line; World Wide Web; Java applets; Física e Química; Aprendizagem
Issue Date: 2003
Publisher: Sociedade Brasileira de Computação
Citation: Revista Brasileira de Informática na Educação. 11:2 (2003) 111-117
Abstract: O acentuado crescimento da Internet e, muito em particular, da World Wide Web possibilitou a transmissão de documentos contendo texto, som, imagem e vídeo. Com o aparecimento da linguagem de programação Java, pequenos programas multimédia passaram a ser adicionados aos documentos da Web. Assim, os professores e estudantes dispõem hoje de interessantes simulações que estão à sua livre disposição na Web. Estas simulações on-line, em particular as aplicações (applets) de Java, podem correr sem qualquer instalação no computador desde que o utilizador possua um browser. Discutimos, com vários exemplos, a utilização das simulações on-line no ensino e aprendizagem da Física e da Química, chamando a atenção para a utilidade de roteiros de exploração. Apresentamos os resultados de um estudo que realizámos com alunos portugueses do ensino básico (14 – 16 anos) que mostra as vantagens pedagógicas deste tipo de simulações, nomeadamente para actividades de auto-descoberta das leis do movimento
The important growth of the Internet and, in particular, of the World Wide Web has made possible to transmit documents containing text, sound and video. With the introduction of the Java language, small multimedia programs have been added to Web documents. Teachers and students may, therefore, take advantage of interesting simulations, which are freely available in the Web. These on-line simulations (Java applets) run without installation in the computer, only a browser being required. We discuss here the benefits of on-line simulations for Physics and Chemistry teaching and learning, calling attention to the value added by exploration guides. We present the results of a study we have done with middle school Portuguese students (14-16 years old), which shows the pedagogical utility of those simulations, namely for self- discovery activities on the laws of motion
URI: https://hdl.handle.net/10316/12605
ISSN: 1414-5685
Rights: openAccess
Appears in Collections:FCTUC Física - Artigos em Revistas Internacionais

Files in This Item:
File Description SizeFormat
Simulações On-Line No Ensino Da Física e da Química.pdf253.45 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Page view(s) 50

572
checked on Oct 29, 2024

Download(s)

363
checked on Oct 29, 2024

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.