Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/41562
Title: Suporte social parental e prevenção na primeira infância em contextos de adversidade: a perspetiva de profissionais de educação de infância e saúde mental no Brasil
Other Titles: Parental social support and early childhood prevention in contexts of adversity: the perspective of early years’ educators and mental health professionals in Brazil
Authors: Novaes, Marcelly de Brito 
Gaspar, Maria Filomena 
Keywords: Adversidade; Primeira infância; Parentalidade positiva; Prevenção; Suporte social parental; Adversity; Early childhood; Positive parenting; Prevention; Parental social support
Issue Date: 2016
Publisher: Imprensa da Universidade de Coimbra
metadata.degois.publication.title: Psychologica
metadata.degois.publication.volume: 1
metadata.degois.publication.issue: 59
metadata.degois.publication.location: Coimbra
Abstract: Este estudo, qualitativo e exploratório, tem como objetivo conhecer as perceções de profissionais que trabalham em creche e em serviços de saúde mental para a infância (Centro de Atenção Psicossocial para a Infância – CAPSi) sobre as suas funções de suporte social parental em contextos de adversidade. Ambiciona, simultaneamente, identificar as representações sobre parentalidade subjacentes a essas perceções. As instituições participantes servem famílias moradoras em favelas ou em condições de adversidade na cidade do Rio de Janeiro, no Brasil. Utilizaram-se entrevistas semiestruturadas e observação participante durante nove semanas. Foram entrevistados 17 profissionais cuidadores de crianças, sendo seis na creche e 11 no CAPSi. Dificuldades na intervenção são atribuídas, pelos profissionais, ao contexto socioeconómico das famílias. Atitudes parentais negativas e coercitivas são normalizadas pelos profissionais no âmbito da cultura brasileira. Conclui-se pela necessidade de suporte social ao profissional de suporte social parental formal à família em condição de adversidade socioeconómica no Brasil.
This qualitative and exploratory study aims to understand the perceptions of professionals, who work in a day care centre and a mental health service for children (Psychosocial Attention Centre for Childhood – CAPSi), about the formal parental social support they offer within contexts of adversity. It also aims to understand the perceptions of parental exercise in Brazilian culture by those professionals. The participant institutions serve families in adversity settings or residents of favelas in Rio de Janeiro city, Brazil. Semi structured interviews and participant observation were done during nine weeks. Seventeen child care professionals (helpers) were interviewed, six in the day care centre and 11 in the CAPSi. The helpers relate the difficulties on the intervention process to the families’ socioeconomic context. Negative and coercive parental attitudes are considered to be normal by the professionals within the scope of the Brazilian culture. Professional social support is a need for helpers of formal parental support to families in socioeconomic’ conditions of adversity in Brazil.
URI: https://hdl.handle.net/10316/41562
ISSN: 1647-8606
DOI: 10.14195/1647-8606_59-1_7
10.14195/1647-8606_59-1_7
Rights: openAccess
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