Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/81441
Title: Vinculação e problemas de comportamento avaliados por crianças e pais
Other Titles: Attachment and problems behaviors assessed by children and parents
Authors: Machado, Teresa Sousa 
Diogo, Carine 
Miguel, José Pacheco 
Silva, José Tomás da 
Keywords: Vinculação; Comportamentos de externalização/internalização; SDQ; IPPA-R; Attachment; Externalized problems; Internalized problems
Issue Date: 2017
Publisher: Universidad de A Coruña
metadata.degois.publication.title: Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación
metadata.degois.publication.volume: Extr.
metadata.degois.publication.issue: 5
Abstract: A teoria da vinculação, salienta a importância das relações precoces na estruturação do self, e conceção dos outros. O presente estudo analisa relações entre vinculação aos pais e problemas de comportamento reportados por 258 crianças (9-12 anos) e seus pais. O Inventário de Vinculação aos Pais e Pares e o Questionário de Forças e Dificuldades foram utilizados. Dimensões seguras da vinculação – “Comunicação-proximidade” e “Aceitação mútua-compreensão”) correlacionam negativamente com problemas internalizados, e “Afastamento-rejeição” positivamente com problemas in/externalizados. Os rapazes reportam mais problemas exteriorizados, e a hiperatividade é o comportamento mais reportado por crianças e seus pais.
Attachment theory, one of the most consistent psychosocial and personality developmental theories, has reinforced the role of early relationships in structuring the self, and representations of others. This study assesses relations between attachment to parents and behaviour problems reported by 258 children (9-12 years), and their parents. Inventory of Parent and Peer Attachment and Strengths and Difficulties Questionnaire were used. Secure attachment dimensions’ – “Communication-proximity”, and “Mutual-acceptance” correlates negatively with internalized behaviours, and “Alienation” correlates positively with in/externalized problems. Boys reported more frequent externalizing problems, and hyperactivity is the most reported problem by children and parents.
URI: https://hdl.handle.net/10316/81441
ISSN: 2386-7418
DOI: 10.17979/reipe.2017.0.05.2350
Rights: openAccess
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