Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10316/94219
Title: | Competências digitais de docentes universitários em tempos de pandemia: análise da autoavaliação Digcompedu | Other Titles: | PROFESSOR’S DIGITAL COMPETENCES IN PANDEMIC TIMES: DIGCOMPEDU SELF-ASSESSMENT ANALYSIS COMPETENCIAS DIGITALES DE LOS PROFESORES UNIVERSITARIOS EN TIEMPOS DE PANDEMIA: ANÁLISIS DE AUTOEVALUACIÓN DIGCOMPEDU |
Authors: | Dias-Trindade, Sara Santo, Eniel do Espírito |
Issue Date: | 2021 | metadata.degois.publication.title: | Praxis Educacional | metadata.degois.publication.volume: | 17 | metadata.degois.publication.issue: | 45 | Abstract: | O uso de tecnologias digitais em ambientes educativos tem vindo a ser discutido nos últimos
anos, dando destaque à necessidade de formação adequada para que este uso proporcione uma efetiva
melhoria dos processos educativos e potencie as aprendizagens dos estudantes. Quando a pandemia da
Covid-19 obrigou as instituições de ensino a encerrar as portas físicas, o projeto que se apresenta neste
trabalho encontrava-se em curso e tinha por objetivo avaliar o nível de competências digitais dos
docentes da Universidade Federal Recôncavo da Bahia (UFRB), a partir do questionário de
autoavaliação DigCompEdu, validado por Dias-Trindade, Moreira e Nunes (2019), para de seguida
organizar formação docente adequada ao suprimento das necessidades verificadas no corpo docente
daquela instituição. A pandemia, e a consequente necessidade de aposta num ensino digital de qualidade
acelerou o trabalho do projeto em curso, para que a referida formação fosse preparada e adequada às
necessidades decorrentes da continuidade de um ensino completamente a distância. Os resultados deste
estudo mostraram as fragilidades dos 182 docentes respondentes, em particular na área da avaliação da
aprendizagem, levando à preparação de formação docente que se encontra já em fase de implementação
na UFRB. The use of digital technologies in educational environments has been largely discussed in recent years, highlighting the need for adequate training so that its use can provide an effective improvement of educational processes and enhance student learning. When the Covid-19 pandemic forced educational institutions to close their physical doors, the research presented in this work was in progress and aimed to assess the level of digital skills of teachers at the Federal University of Bahia's Recôncavo (UFRB), based on the DigCompEdu self-assessment tool, validated by Dias-Trindade, Moreira and Nunes (2019), to subsequently organize adequate teacher training to meet the needs of the teaching staff of that institution. The pandemic, and the consequent need to invest in quality digital education, accelerated the project’s work, and the referred training was duly prepared and adapted to the needs arising from the continuity of distance education. The results of this study showed the weaknesses of the 182 respondent teachers, particularly in the area of learning assessment, leading to the teacher training preparation, already being implemented at UFRB. |
URI: | https://hdl.handle.net/10316/94219 | ISSN: | 2178-2679 1809-0249 |
DOI: | 10.22481/praxisedu.v17i45.8336 | Rights: | openAccess |
Appears in Collections: | I&D CEIS20 - Artigos em Revistas Internacionais |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
8336-Texto do artigo-17826-1-10-20210331 (1).pdf | 1.17 MB | Adobe PDF | View/Open |
WEB OF SCIENCETM
Citations
4
checked on Oct 2, 2024
Page view(s)
365
checked on Oct 29, 2024
Download(s)
367
checked on Oct 29, 2024
Google ScholarTM
Check
Altmetric
Altmetric
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.